Wednesday, January 21, 2015

Mengapa Sukar untuk Mencapai Matlamat?

Adalah perkara yang mudah untuk menetapkan matlamat yang besar bagi menghasilkan perubahan yang besar dalam kehidupan kita. Matlamat kita sering berkaitan dengan kewangan, kecergasan dan pembelajaran. Kita mingkin mahukan apa-apa sahaja.



Pada masa yang sama, ia benar-benar sukar untuk diikuti melalui pada matlamat untuk beberapa sebab.

Pertama, kita sering melihat matlamat hanya kerana berkaitan kepada diri kita sendiri. Matlamat dalaman sering dilihat sebagai hanya mempunyai kesan peribadi, jadi jika kita tidak berjaya, kita satu-satunya yang menanggung akibat daripada kegagalan itu.

Kedua, kita tidak mempunyai pelan yang kukuh untuk kejayaan. Kita mungkin mempunyai matlamat yang jelas tanpa sebarang pelan. Kita mungkin mempunyai rancangan yang sama sekali tidak realistik dalam kehidupan kita.

Ketiga, kita tidak mempunyai budaya sebagai seorang yang berjaya. Selalunya, orang-orang di sekeliling kita tidak sedar pun matlamat dalaman kita. Walaupun mereka disamping kita, ia tidak bermakna mereka menyokong matlamat kita.

Keempat, kita tidak berbangga diri yang maju dalam setiap langkah kejayaan. Saya merasakan seolah-olah kita boleh mempunyai kebanggaan dalam penurunan berat badan kita jika kita telah turun 10kg atau 20kg.

Akhir sekali, kita tidak konsisten mengkaji kemajuan dan mentafsir kejayaan dan kegagalan kita. Ini adalah bahagian yang penting dalam mana-mana matlamat besar yang anda cuba untuk mencapai. Untuk mencapai matlamat, saya telah menggunakan kajian mingguan dan kadang-kadang melakukan semakan harian sebagai langkah positif dan mengatasi rintangan yang akan datang.

Apa yang semua perkara-perkara ini mempunyai persamaan? Akauntabiliti. Apabila kita mengurangkan tanggungjawab kita rasa ke arah matlamat itu, kita membuat ia sangat mudah untuk hanya berjalan kaki dari matlamat itu, jatuh ke dalam tabiat buruk, dan mendapati diri kita segera kembali di tempat yang sukar di mana kita bermula.

Jadi, bagaimana kita dapat membina akauntabiliti? Ia tidak mudah, terutama apabila ia datang kepada matlamat individu (yang adalah apa yang banyak matlamat kewangan peribadi adalah). Walau bagaimanapun, terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk meningkatkan akauntabiliti dalam hidup anda.

No comments:

Post a Comment